Vi står inför match tre i finalserien för att vinna SM-guld och bli historiska. Låt hända att Växjö vunnit de två första matcherna, där den senaste var ett rent rån. Vad talar då för att Rögle först och främst ska vinna match tre? Jag tänker på vad den amerikanske författaren till självhjälpsböcker – Robert Collier – skrev under tidigt 1900-tal:
”Success is the sum of small efforts, repeated day in and day out.”
Det är precis det som gjort Rögle framgångsrika under Abbotts ledning, att göra rätt saker hela tiden och att aldrig falla ur ramen. Kollektivet och systemet vinner alltid över individen i längden. Växjö har praktiserat sin anti-hockey på ett framgångsrikt sätt, vilket både gett en serieseger och nu två hemmavinster i finalserien. Rögle har varit det bättre laget över tid, även om Växjö också haft sina starka moment under matchserien. Skillnaden mellan lagen har varit målvaktsspelet och special teams. Rögle måste sluta släppa in enkla mål och få bättre utdelning och högre passningstempo under powerplay. Det kommer antagligen fortsätta vara jämnt i matcherna, vilket gör att målvakterna och special teams kommer att avgöra till slut. Bevisligen har Rögle varit bra under säsongen på båda punkterna, det gäller bara att få ut det framåt i finalen.
Är det någon som kan och ska bryta mönstret är det Leon Bristedt, vilket han verkligen gjort så här långt i matcherna mot Växjö. Kvällsmatch brukar betyda bra tryck på läktaren inför matchen och under starten av matchen. Rögle spelar bättre med AIA i ryggen. Få lag kan stoltsera med 100 supportrar som låter som 4000 med sina sånger och ramsor. Ytterligare en dimension är hur lojala supportrar möter upp på parkeringen och sittandes i sina bilar tutar på spelare och ledare när de anländer till Catena arena. Här pratar vi om stöd som får spelarna att växa.
Sammantaget menar jag att summan av alla de här olika uppoffringarna från supportrar som ställer upp i med- och motgångar, är det som kan tippa över vågskålen till Rögles fördel. Ska vi gissa på en uddamålsvinst ikväll?
Foto: Bildbyrån