Helgen den 11-12 november arrangerar nätverket Hockeytjejer sin första träff för kvinnliga SHL-fans i Kinnarps Arena i Jönköping. Initiativtagare är Jenny Karlsson, en sedan länge hängiven och engagerad Rögleanhängare. Sedan två år tillbaka sitter hon med i styrelsen för supporterföreningen AIA (Angel Island Army), där hon från i år är kassör.
Med Hockeytjejer vill hon visa att tjejer kan vara precis lika hängivna och engagerade hockeyfantaster som manliga supportrar, och att de vill bli tagna på allvar av såväl klubbarna som supporterföreningarna.
– Det här är ingen “killar mot tjejer”-grej, men jag tror det är viktigt att stärka och synliggöra alla de kvinnliga supportrar som jag vet finns. Vi vill komma bort lite från “Ladies night” och visa att vi faktiskt är många som går till arenorna för att titta på hockey i första hand, säger Jenny.
Positiv respons
Efter att ha lanserat sin idé om ett nätverk för kvinnliga hockeysupportrar fick Jenny kontakt med Linda Brevitz, som arbetar som länk mellan klubb och supportrar i HV 71. Tillsammans vill de försöka att göra Hockeytjejer till ett återkommande evenemang, och förhoppningen är att någon ska ta stafettpinnen vidare efter premiärträffen i Jönköping. Till träffen den 11-12 november kommer ett 30-tal tjejer från åtta av de 14 SHL-klubbarna.
– Responsen har varit väldigt positiv och det visar att det finns ett behov för ett sådant här nätverk. Jag gjorde en undersökning innan jag drog igång det här och den visade att många tjejer får sitt intresse ifrågasatt och därför drar sig för att gå på matcher eller åka med supporterföreningar på bortaresor.
Vad kommer att hända under de två dagarna i Jönköping?
– I och med att det är första träffen så kommer mycket handla om att nätverka och lära känna varandra lite bättre. Sen kommer vi att gästas av Kajsa Kalméus, frilansjournalist och skribent på bland annat Hockeysverige, som kommer att berätta om sina erfarenheter av att vara tjej i en mansdominerad bransch. Vi får utveckla det här tillsammans efterhand och se vilken typ av innehåll som efterfrågas till kommande träffar.
Varifrån kommer ditt eget hockeyintresse?
– Det var min pappa som tog med mig och min syster på Rögles matcher när vi var små, så man kan nog säga att jag har fått Rögle i blodet. Tidigare åkte jag inte på så många bortamatcher men sedan jag lärde känna andra supportrar i AIA för ett par år sedan har jag blivit en mer aktiv supporter.
– Nu har vi också fått med vår mamma på hockeyspåret, så hemmamatcherna blir lite av en familjeträff numera. Och pappa brukar skoja om att han måste åka till Lindab arena för att få träffa sin dotter.
Du och dina kollegor i AIA:s styrelse tog nyligen också initiativ till att samla in pengar till Tobiasregistret med anledning av att Malmötränaren Jesper Matssons son Oliver insjuknat i en form av leukemi som kräver en stamcellsdonation. En fin gest som fick mycket uppmärksamhet – vad var er drivkraft i det?
– För oss var det en självklarhet att försöka göra något för att hjälpa och att få så många som möjligt att registrera sig som donatorer i Tobiasregistret. Och även att få de som inte kan bli donatorer att skänka pengar till forskningen och så här långt har vi fått in över 8 000 kronor.
– Vi spelade även in en videohälsning till Oliver som jag vet uppskattades väldigt mycket av familjen.
Det pratas mycket om publikkris i SHL och i Lindab gapar det oroväckande tomt den här säsongen. Bortsett från bättre resultat, vad tycker Rögle behöver göra för att få mer publik på matcherna?
– Det är ledsamt att inte fler går på matcherna. Vi är ju en kärna på 2 500 trogna åskådare och det är klart att den siffran skulle behöva vara högre. Jag tror att de höga biljettpriserna i kombination med mängden matcher är den stora boven i dramat. Jag förstår att en familj på fyra-fem personer har svårt att gå på hockey flera gånger i månaden. Det blir mycket pengar till slut.
– Klubbarna sliter ju med olika sidoarrangemang och teman, men jag tror inte att det är där problemet ligger. Man kanske borde titta mer på prisbilden och även det totala antalet matcher under en säsong.
Fotnot: Vill du veta mer om Hockeytjejer hittar du dem på både Twitter och Facebook.