Välj en sida

Jag ber tusen gången om ursäkt för ryckigheten vad gäller inläggsfrekvensen på bloggen. Ambitionen är som vanligt hög men som så ofta annars finns det en verklighet som tar både tid och kraft från det mer hobbybetonade skrivandet. Det har ju sannerligen inte saknats ämnen att skriva om de senaste veckorna. Inte minst har ju resultaten gått vår väg och för stunden är det enklare än på länge att vara grönvit supporter.

Men idag tänkte jag inte fokusera på det rent sportsliga i första hand utan mer på en seglivad myt som envist hänger sig kvar i Hockeysverige: Att Rögle från “lilla” Ängeholm egentligen är en för liten klubb för att dels spela i SHL och dels kunna utmana de mer etablerade klubbarna om LeMat-pokalen. Nu senast var det Expressens Magnus Nyström som i sin krönika efter matchen mot Leksand lyfte frågan, även om det var i en positiv anda och med en slutsats att Rbk trots allt är en klubb som vågar gå sin egen väg.

Det jag reagerade mot i Nyströms text var just detaljen att Rögle enbart skulle handla om Ängelholm, något han inte är ensam om att framhärda. Men tror man det har man dels dålig koll på sin geografi och dels dålig koll på hur klubbens supporterbas ser ut idag. Att Rögle BK har mycket av sitt ursprung och sin historia i Ängelholm med omnejd är absolut något att hedra och ha största respekt för, men idag är Rögle en angelägenhet långt utanför Ängelholms kommungränser.

Dagens Rögle är utan tvekan regionens lag, ett faktum som jag anser att klubben borde betona och profilera ännu hårdare än vad man redan gör. Jag vet att man jobbar hårt för att bli en bredare angelägenhet, inte minst marknads- och publikmässigt. Men uppenbarligen är det svårt att en gång för alla tvätta bort den “småklubbsstämpel” som envist hänger sig kvar i både hockey- och expertkretsar, och som gör gällande att Ängelholm som stad egentligen är för liten för att hysa ett SHL-lag. De som alltjämt hävdar detta har nog både taskiga geografikunskaper och dålig koll på de demografiska förutsättningar som Rögle faktiskt har.

Inom en radie på 50 km från Catena Arena bor det över 350 000 människor i det som i kommunkretsar kallas Familjen Helsingborg. Hur många andra lag i SHL kan uppvisa en motsvarande marknad för publik och sponsorer? Ja, inte är det särskilt många. Rögle samlar publik från Landskrona i söder till Halmstad i norr, och österut finns små men viktiga orter som Åstorp, Klippan, Örkelljunga och Perstorp som samtliga bidrar med grönvita supportrar i skiftande antal. Och drar man gränsen ytterligare en bit bort kan vi säkert också räkna in ett antal Rögle-anhängare i orter som Markaryd och Hässleholm. Vi ser också ett lag med allt större bortaföljen. Här gör självklart AIA ett stort jobb men vi ser också en växande skara av hockeyintresserade NV-skåningar i förskingringen på bortaläktarna – vilket också är ett resultat av att ha sin bas i en stor och dynamisk region.

Jag skulle därför vilja påstå att Rögle som lag har bättre förutsättningar att långsiktigt bygga en framgångsrik och hållbar SHL-verksamhet än klubbar som expempelvs Skellefteå, Luleå och Växjö. Redan idag ligger vi i den absoluta toppklassen omsättningsmässigt i Idrottssverige. Sakta men säkert har klubben också byggt upp det egna kapitalet, även om vi fortfarande har en ganska lång bit kvar till de allra bästa i ligan. Men de positiva vindar som präglat föreningen sedan dåvarande klubbdirektören Marcus Thuresson plockade in tvlilingarna Abbott blåser allt starkare och redan den här säsongen har vi haft två utsålda matcher på tre försök. Publiksiffran mot Oskarshamn var en besvikelse men det var strax innan lön i september – en månad som normalt sett är tuff för ganska många. Och det var lite publik på arenorna genomgående den omgången, så det var inte bara Rögle som hade en dålig beläggning då.

Även marknadsmässigt har klubben tagit stora kliv och produkten Rögle torde vara tämligen lättsåld för ögonblicket. Det ska bli spännande att följa hur nye klubbdirektören Daniel Koch tar sig an sitt uppdrag och vad han med sin erfarenhet från näringslivet kan tillföra vad gäller resultat på sista raden. Något säger mig att det kommer att vara stort fokus på att bygga ett betydligt större eget kapital som ska säkra klubbens existens och konkurrenskraft som SHL-lag under mycket lång tid framöver. Jag tror därför att det är dags för alla experter att en gång för alla revidera sin bild av “småklubben” från den lilla staden Ängelholm.